سوند ادراری در منزل و نحوه پرستاری از آن

سوند ادراری در منزل و نحوه پرستاری از آن

سوند ادراری برای بیمارانی که به‌دلیل عمل جراحی یا دیگر بیماری‌ها توان حرکت کردن ندارند از اهمیت زیادی برخوردار است. خیلی وقت‌ها سوند ادراری در منزل از ضرورت‌های مراقبت از بیمار محسوب می‌شود. اگر بیمارتان مجبور است در هنگام بستری شدن در منزل از سوند ادراری استفاده کند و یا به خدمات icu در منزل نیاز دارید، مرکز درمانی سهاطب آماده است تا کارشناسان خود را به منزل شما برای تعبیه سوند ادراری و همچنین پرستاری در منزل اعزام کند.

چه زمانی به سوند ادراری در منزل نیاز داریم؟

در کل پزشکان استفاده از سوند ادراری در منزل را در موارد زیر پیشنهاد می‌کنند:

  • وقتی بیمار امکان کنترل ادرار را ندارد
  • وقتی بیمار نمی‌تواند به اندازه کافی دفع ادرار کند
  • وقتی ادرار بیمار دوباره به مثانه بازمی‌گردد.

 

انواع سوند ادراری

در ادامه با انواع سوند ادراری آشنا می‌شویم:

  1. سوند جای گیرنده یا کاتتر فولی

سوند جای گیرنده همانطور که از نامش پیدا است نوعی سوند است که در داخل مثانه بدن انسان جای می‌گیرد. این سوند که کاتتر فولی نیز نامیده می‌شود در اندازه‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود. این سوند ادراری هم مناسب زنان است و هم مناسب مردان و برای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت نیز می‌توان از آن استفاده کرد. در بسیاری از مواقع، این نوع سوند ادراری با ایجاد حفره کوچکی در نزدیکی شکم جای می‌گیرد.

 سوند اکسترنال

سوند اکسترنال نوعی سوند است که در بیرون از بدن نگه‌داری می‌شود. در اصل، این سوند مناسب مردان است. این نوع سوند شبیه به کاندومی است که روی آلت تناسلی را می‌پوشاند و یک لوله از کاندوم به سمت کیسه زهکشی هدایت می‌شود. این سوندها دارای اندازه‌های مختلفی هستند. استفاده از سوندهای اکسترنال راحت‌تر است و احتمال ابتلا به عفونت در آنها کمتر است.

سوندهای کوتاه مدت

این سوندها تنها بعد از جراحی‌های جدی برای خالی کردن مثانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعد از خالی کردن مثانه، باید سوند را برداشت.

سونداژ ادراری در منزل را می‌توانید به کمک پرستار و یا خودتان در صورت آموزش کافی در منزل استفاده کنید. مرکز پزشکی پرستاری در منزل سهاطب آماده ارائه خدمات سوند ادراری در منزل است.

بیشتر بخوانید  تزریقات

عوارض سوند ادراری

طبق تحقیقات علمی، سوند ادراری جای گیرنده علت اصلی انواع عفونت‌ها در دستگاه ادراری است. بنابراین مراقبت از سوند ادراری برای پیشگیری از عفونت بسیار مهم است. اگر از سوند ادراری جای گیرنده استفاده می‌کنید برای مراقبت‌های پیشرفته می‌توانید از پرستار در منزل کمک بگیرید.

علائم عفونت‌های دستگاه ادراری عبارتند از تب، سردرد، سوزش ناحیه تناسلی، ترشح ادرار از سوند، بوی بد ادرار، در ناحیه پایین شکمی. ممکن است در هنگام استفاده از سوند ادراری دچار برخی عوارض جزئی دیگر نیز شوید مخصوصاً زنان بیشتر دچار عوارض جانبی استفاده از سوند ادراری می‌شوند. برای مثال ممکن است در صورت استفاده نادرست از سوند ادراری دچار سنگ مثانه، آسیب در رحم، آسیب به کلیه‌ها و عفونت در دستگاه ادرار شوید.

برای همین کمک گرفتن از پرستار در منزل می‌تواند به شما کمک کند تا دچار عوارض جانبی سوند ادراری نشوید. در برخی مواقع ممکن است نیاز باشد که چندین بار در روز سوند ادراری را تعویض کنید که برای جلوگیری از عوارضات جانبی فقط کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. با کمک گرفتن از مرکز تخصصی ارائه خدمات پزشکی و پرستاری در منزل سهاطب می‌توانید هرگونه مشکل در زمینه سوند ادراری را برطرف کنید.

نحوه انجام سونداژ در منزل

  • قبل از اینکه به سوند دست بزنید، دستتان را با آب و صابون بشویید.
  • سوند را باز کنید، یک حوله تمیز، ژل لوبریکانت و ظرفی که قرار است ادرار را در آن بریزید آماده کنید.
  • نوک آلت تناسلی را به کمک ضد عفونی کننده خوب تمیز کنید. برای زنان نیز محل خروج ادرار را باید ضد عفونی کنید.
  • حالا سوند را محکم داخل پنیس فرو کنید. در صورت نیاز از ژل لوبریکانت استفاده کنید. برای زنان، لوله سوند را داخل محل دفع ادرار فرو کنید و به آرامی فشار دهید.
  • بعد از اینکه ادرار شروع به ریختن کرد، به‌آرامی سوند را فشار دهید تا کمی به داخل برود. وقتی ادرار متوقف شد، با فشار دادن انتهای دیگر لوله آن را بردارید.

 

منابع:

https://www.portea.com/nursing/urinary-catheterization/

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[مجموع رای ها: 1 میانگین امتیازها: 1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ری کپچا و گوگل حفاظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.