سرمازدگی و روش های مقابله با آن

هیپوترمی یا سرمازدگی یک بیماری است که بدنبال کاهش دمای بدن باعث آسیب به همه اندام ها و اختلال کارکرد آنها میشود. این وضعیت در صورت پیشرفت و عدم پیگیری می تواند باعث مرگ موجود زنده شود. اگر دمای مرکزی بدن به زیر ۲۵ درجه سلسیوس برسد به احتمال قوی مرگ بدون بازگشت اتفاق می افتد.

علایم و درمان هیپوترمی چیست؟

علایم هیپوترمی شامل ۱:تغییر وضعیت روانی و دیس اورینته بودن میباشد.۲:لرز اولین واکنش بدن به هیپوترمی است.۳:چنانچه دمای شکم فرد سرمازده خنک تر از پشت دست فرد ارزیابی کننده باشد هیپوترمی اتفاق افتاده است. ۴:پایین بودن دمای بدن از طریق سنجش دمای رکتال.

فرد سرمازده باید زودتر به یک محل گرم انتقال یابد و اولین اقدام در مورد فرد هوشیار قرار دادن اندام در آب گرم است. این فرایند درد زیادی دارد که باید با دارو های مسکن مهار شود.

سرمازدگی و روش های مقابله با آن

حال این سوال پیش می اید که قرار دادن اندام ها در آب داغ و بسیار گرم مفید است؟ پاسخ ما منفی است اندام ها در آب گرم باید قرار بگیرند.برای افراد هوشیار نوشیدنی گرم توصیه میشود. چنانچه فرد سرمازده هوشیار نباشد و علایم حیاتی نداشته باشد احیای قلبی ریوی طولانی مدت توصیه می شود و اگر سرمازدگی به صورت فلش فریز یا یخ زدن ناگهانی نباشد احتمال برگشت بیمار بالاست. سرمازدگی معمولا در دماهای بسیار پایین مثل منفی ۴۰ درجه و بیشتر اتفاق می افتد و اگر فرد لباس مناسب نداشته باشد وقوع سرمازدگی سبب پارگی سلول ها و کریستالی شدن مایع داخل سلول ها شده و مرگ برگشت ناپذیر به همراه دارد.

بیشتر بخوانید  ویزیت پزشک متخصص قلب در منزل و محل کار

سرمازدگی بیشتر در افرادی که در فضای باز کار میکنند ، بی خانمان ها و علاقمندان به ورزش های زمستانی دیده می شود و در کسانی که بیماری های خاص دارند مانند بیماری عروقی و یا در افراد دیابتی احتمال سرمازدگی بیشتر است. وقتی اندام سرمازده گرم می شود احساس درد و یا شوک الکتریکی و یا ضربان در اندام حس میشود. مهمترین اقدام در پیشگیری از سرمازدگی خروج از محل سرد و مصرف مایعات گرم مثل چای است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[مجموع رای ها: 0 میانگین امتیازها: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ری کپچا و گوگل حفاظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.