گرمازدگی یا هیپرترمی و روش های مقابله با آن

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی موقعیتی حاد و تهدید کننده است و در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت ،از کار می افتد . در حالت گرمازدگی بدن نمیتواند گرمای اضافی خود را دفع نماید،در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش می یابد که میتواند اندام های اصلی را تخریب کند.

علایم گرمازدگی چیست؟

علایم گرمازدگی شامل:پوست خشک و داغ،گرفتگی عضلانی،نبض سریع و ضعیف،افزایش دمای بدن به بیش از ۴۰ درجه،سردرد و تنفس کوتاه و سریع و عدم تعریق می باشد. البته گرمازدگی علایم روحی و روانی هم دارد که شامل زدن سخنان بی ربط ،آشفتگی و هیجان،توهم و بیخیالی،رخوت و بی حسی و تشنج است.

نحوه تشخیص گرمازدگی چگونه است؟

پزشک علایم بیمار را بررسی نموده و میزان فشارخون و دمای بدن را اندازه گیری می کند و با انجام آزمایش های مربوطه تشخیص را قطعی می کند. در ضمن علایم گرمازدگی در کودکان مانند بزرگسالان است.

گرمازدگی یا هیپرترمی و روش های مقابله با آن

درمان گرمازدگی چگونه است؟

درمان عوارض مرتبط با گرمازدگی بستگی به شدت آن دارد. اگر دیدید کسی دچار گرمازدگی شده فورا یک آمبولانس خبر کنید یا هر چه سریعتر او را به نزدیکترین بیمارستان برسانید. اولین اقدام ،کاهش هر چه سریعتر دمای بدن فرد است . لباس های فرد گرمازده را در آورده و بدن او را در آب سرد فرو برید یا بدن بیمار را با آب سرد خیس کنید و ابتدا سر و گردن وی را خنک کنید و توسط حوله یا پنکه او را باد بزنید. فرد را در یک مکان خنک قرار دهید و پاهایش را بالاتر از سطح بدن نگاه دارید. دست و پای بیمار را ماساژدهید و جنانچه فرد هوشیار است باید نوشیدنی خنک مثل خاکشیر و شربت آبلیمو بنوشد. گاهی از گرمای زیاد ضعف و گرفتگی عضلانی بوجود می آید . علایم حیاتی بیمار تا زمان بهبودی متناوبا کنترل بشود و بیمار از نظر هوشیاری چک گردد.

بیشتر بخوانید  آزمایش آنلاین در منزل

چگونه میتوان از گرمازدگی پیشگیری نمود؟

به توصیه کارشناسان با مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی خنک مثل خاکشیر ،دوش آب سرد پوشیدن لباس های گشاد و آزاد و اجتناب از قرار گرفتن در آفتاب در ساعت های اوج تابش میتوان از گرمازدگی پیشگیری کرد. در ضمن استفاده از کلاه ، عینک آفتابی و کرمهای ضد آفتاب با درجه پوشش بالا و عدم فعالیت در گرمترین ساعات روز نیز در پیشگیری موثر میباشد. لازم به توضیح میباشد که گرمازدگی در کودکان و بزرگسالان علایم و درمان مشابه دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[مجموع رای ها: 1 میانگین امتیازها: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ری کپچا و گوگل حفاظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.