برق گرفتگی چیست؟

برق گرفتگی چیست؟

برق گرفتگی به حادثه ای می گویند که قسمتی از بدن انسان،جزئی از یک مدار بسته الکتریکی می شود و یک سری ضایعات الکتریکی در بدن فرد ایجاد می شود. برق گرفتگی در حقیقت نوعی شوک است که از بدن عبور می کند.

شوک الکتریکی چیست؟

بطور کلی عبور جریان برق از بدن را برق گرفتگی یا شوک الکتریکی می گویند. در صورتی که جریان برق از بدن عبور نماید،بدن عکس العمل شدید در مقابل آن از خود نشان می دهد که به آن شوک الکتریکی می گویند.برای بوجود آمدن شوک باید مقدار جریان برق و شرایط فرد در قبول آن کافی باشد.

اثرات این برق گرفتگی از احساس شوک شروع شده تا حالت سنکوپ یعنی بیهوشی کامل میتواند برسد،لذا برای برق گرفتگی دو مرحله میتوان تعریف نمود:الف:آستانه احساس ب:آستانه انقباض عبور جریان کم آستانه احساس و گذشتن از حد معین جریان و عکس العمل عضلانی بدن،آستانه انقباض در پی خواهد داشت.آستانه احساس برای قسمت های مختلف بدن متفاوت است.

آیا برق گرفتگی خطر مرگ دارد؟

وقتی شخصی دچار برق گرفتگی می شود،عبور جریان الکتریکی از طریق بدن ممکن است وی را از هوش برده ،منجر به توقف تنفس و حتی ضربان قلب وی شود. عوارض برق گرفتگی چیست؟ بارها دیده شده که فرد برق گرفته به نظر بهبود یافته و به کارهای عادی خود بازمیگردد،اما بعدا در خلال کار ممکن است دچار عوارضی شود که این عوارض را میتوان به برق گرفتگی نسبت داد ،مانند اثرات زیر:۱: اختلالات قلبی ناشی از عوارض برق گرفتگی که نوع شایع عوارض برق گرفتگی است و ممکن است پس از چند هفته یا ماه حتی چند سال بعد بروز کند و چنانچه شخص قبلا دچار ناراحتی قلبی بوده باشد،مسلما عوارض ناشی شدیدتر خواهد بود. ۲:اختلالات در حس شنوایی و بینایی:این گونه اختلالات اغلب بلافاصله بعد از برق گرفتگی پیدا می شود. ۳:اختلالات عصبی در اثر برق گرفتگی:خوشبختانه در مواردی که ولتاژ زیاد نباشد عوارض عصبی زودگذر است،ولی گاهی اختلالات عصبی پس از مدتی بروز میکند،که واقعا تاسف انگیز است. مانند اختلالات مشاعر هذیان،از دست دادن حافظه دور و نزدیک و سایر تظاهرات دیگر عصبی.

بیشتر بخوانید  سرمازدگی و روش های مقابله با آن

علائم بالینی در برق گرفتگی چیست؟

علائم بالینی در برق گرفتگی شامل تظاهرات پوست،تظاهرات عصبی ،تظاهرات قلبی عروقی،تظاهرات ریوی،تظاهرات گوارشی و تظاهرات کلیوی می شود.

درمان برق گرفتگی چیست؟

۱:جدا کردن مصدوم از جریان برق با رعایت نکات ایمنی
۲:کنترل علائم حیاتی
۳:تماس با ۱۱۵
۴:پاهای مصدوم از سطح بدنش بالاتر قرار بگیرد
۵:گاهی برق گرفتگی با سوختگی همراه است. اگر سوختگی سطحی بود،موضع را با آب خنک شستشو داده و پانسمان کنید،اما اگر سوختگی عمیق بود مصدوم را بلافاصله به مراکز درمانی برسانید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[مجموع رای ها: 3 میانگین امتیازها: 3.3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ری کپچا و گوگل حفاظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.